Gabriel Tarde On Communication and Social Influence
Produktbeskrivelse
Gabriel Tarde regnes som en av de mest fremragende sosiologene fra det nittende århundret i Frankrike, til tross for at han ikke er like kjent blant engelskspråklige lesere som sine samtidige, Comte og Durkheim. Denne boken gir tilgang til Tardes mest betydningsfulle verk og viser hans fortsatte relevans for en ny generasjon studenter og tenkere. Tardes banebrytende forskning og empiriske analyser benyttet kollektiv atferd, massekommunikasjon og offentlig opinion som elementer som skulle forklares innenfor rammen av bredere sosiale mønstre. I motsetning til massesamfunnsteoretikerne som kom etter ham, integrerte Tarde sine drøftinger om samfunnsendringer på både makrososiologisk og individnivå, og forutså senere tiårige tenkere som sammenflettet studiene av massekommunikasjon og offentlig opinion. Terry N. Clarks introduksjon, ansett som den beste veiledningen til Tardes verk, samt et forord av Morris Janowitz, følger med dette viktige arbeidet, som er trykket på nytt her for første gang på førti år.