Hvordan får en roman oss til å føle oss tiltrukket eller involvert? Hva er det som forundrer eller forfører oss når vi hører på musikk? Hvorfor reagerer vi sterkt når en venn nedvurderer en bok vi elsker, eller opplever en nedstemthet når en favoritt-TV-serie tar slutt? 'Hooked' av Rita Felski utforsker de estetiske opplevelsene knyttet til å føle seg fanget av kunstverk. Boken utgjør et viktig motargument mot den kritiske distansen som moderne intellektuelle ofte omfavner som en del av sin identitet. Felski tar et oppgjør med forestillingen om at tilknytning til kunstneriske uttrykk kun er forbundet med sentimentale og manipulerende markedsføringsstrategier. Hun hevder at det å være 'hooked' er like essensielt for forståelsen av høy kunst som for nødvendingheten i populærkultur. I 'Hooked' fokuserer Felski på tre tilknytningsmekanismer som binder publikum til kunstverk: identifikasjon, innstilling og tolkning. Gjennom eksempler fra litteratur, film, musikk og malerkunst – fra Joni Mitchell til Matisse, fra Thomas Bernhard til 'Thelma og Louise' – klarer Felski å vise hvordan våre følelsesmessige reaksjoner på kunst former vår opplevelse og forståelse av den.