THE UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS

Hooked

Hooked

Produktbeskrivelse

Hvordan får en roman oss til å føle oss tiltrukket eller involvert? Hva er det som forundrer eller forfører oss når vi hører på musikk? Hvorfor reagerer vi sterkt når en venn nedvurderer en bok vi elsker, eller opplever en nedstemthet når en favoritt-TV-serie tar slutt? 'Hooked' av Rita Felski utforsker de estetiske opplevelsene knyttet til å føle seg fanget av kunstverk. Boken utgjør et viktig motargument mot den kritiske distansen som moderne intellektuelle ofte omfavner som en del av sin identitet. Felski tar et oppgjør med forestillingen om at tilknytning til kunstneriske uttrykk kun er forbundet med sentimentale og manipulerende markedsføringsstrategier. Hun hevder at det å være 'hooked' er like essensielt for forståelsen av høy kunst som for nødvendingheten i populærkultur. I 'Hooked' fokuserer Felski på tre tilknytningsmekanismer som binder publikum til kunstverk: identifikasjon, innstilling og tolkning. Gjennom eksempler fra litteratur, film, musikk og malerkunst – fra Joni Mitchell til Matisse, fra Thomas Bernhard til 'Thelma og Louise' – klarer Felski å vise hvordan våre følelsesmessige reaksjoner på kunst former vår opplevelse og forståelse av den.

Prishistorikk

Lavest
273 KR
Høyest
284 KR
Gjennomsnitt
278 KR
Median
278 KR

📩 Sett prisvarsel

Få beskjed når prisen når ønsket nivå.

Produktspesifikasjoner

Merke THE UNIVERSITY OF CHICAGO PRESS
Navn Hooked
GTIN/EAN/ISBN 9780226729633
Kategorier Bøker