Når du spør en vitenskapsmann om Hollywood, vil du sannsynligvis møte himling med øynene. Men spør du noen i Hollywood om vitenskap, er sjansene store for at de ser dollar-tegn: filmskapere forstår at vitenskap kan være kilden til fantastiske historier, med all dramatikken og actionen som storslåtte filmer krever. Dette er en stor feil, sier Randy Olson: Hollywood har mye å lære vitenskapsfolk om hvordan man forteller historier - og til syvende og sist, hvordan man kan drive vitenskap bedre. I "Houston, We Have a Narrative", presenterer han en usedvanlig enkel metode for å forvandle det kjedelige til det dramatiske. Olson, som har en unik bakgrunn med overgangen fra å være en aktiv forsker til å bli filmskaper, identifiserer først problemet: Når forskere formidler arbeidet sitt, stapper de ett øyeblikk og en detalj oppå hverandre i en lang, monoton rekke av "og, og, og." Det vi trenger, er i stedet en forståelse av de grunnleggende elementene i historiefortelling, de narrative strukturene som hjernen vår i stor grad er «hardwired» til å lete etter.