Hvordan tenker vi? Dette spørsmålet stiller N. Katherine Hayles innledningsvis i sin tankevekkende utforskning av hvordan vi tenker gjennom, med og sammen med medier. I en tid hvor trykkepoken ebber ut og nye teknologier dukker opp daglig, har denne problemstillingen blitt betydelig mer kompleks, særlig for de tradisjonelt trykkbaserte disiplinene innen humaniora og kvalitativ samfunnsvitenskap. Med en økende kløft mellom digital akademia og dens trykkbaserte motpart, argumenterer Hayles for det hun kaller samtidens teknogenese – troen på at mennesker og teknikk utvikler seg sammen. Hun fremmer en ny tilnærming kalt komparative mediestudier, som fokuserer på hvordan digitalt arbeid kan plasseres innenfor trykktradisjoner og vice versa. Boken undersøker utviklingen av feltet fra tradisjonell humanistisk forskning og belyser hvordan digitale humaniora endrer akademisk forskning, undervisning og publisering. Hayles beskriver også de neurologiske konsekvensene av å jobbe med digitale medier, der skumming og skanning – eller 'hyper'-lesing – preger vår måte å tilegne oss kunnskap på.