Med økningen av aktivitet fra religiøse, politiske og militære ekstremister har ødeleggelsen av bilder blitt et stadig mer relevant tema på globalt nivå. David Freedberg, en pioner innen studiet av tidlig moderne og samtids ikonoklasme, har utforsket dette emnet i over femti år. Hans forskning har plassert dette viktige temaet sentralt i kunsthistorien, der det er avgjørende for å forstå ikke bare kunst, men også alle bilder i samfunnet. Denne boken samler de mest betydningsfulle tekstene til Freedberg om ikonoklasme og sensur, og bringer fem viktige verk tilbake i trykken, i tillegg til nye vurderinger av samtidsikonoklasme fra steder som Midtøsten til USA, samt en grundig gjennomgang av hele emnet. Skriftene i denne kompakte boken utforsker dynamikken og historien bak ikonoklasme, fra de intense kampene om bilder under reformasjonen til statlig undertrykkelse i moderne Sør-Afrika, de amerikanske kulturkrigene på tidlig 1990-tallet, og dagens avbestillingskultur.