I boken 'Inadvertent Images' utforsker Peter Geimer fotografiets unike egenskaper i møte med uventede hendelser og forstyrrelser som kan oppstå under skapelsen av et kunstverk. Selv om slike tilfeldigheter sjelden blir tatt på alvor, kan de gi fascinerende innsikter om fotografiets natur og hvordan mediet fungerer. Geimer tar oss med på en reise gjennom fotografiets historie, der han undersøkter forskjellige former for fotografiske irritasjoner, samt tilfeldige bilder som oppstår gjennom foto-lignende midler, slik som bildet av Kristus på Sindet av Turin, som er blitt framhevet ved hjelp av høyoppløselig fotografi. Hans undersøkelser utfyller den etablerte historien om fotografiske bilder ved å kartlegge en tilsvarende historie om symptomer, ustabil synlighet og de forstyrrelsene som truer mediebildet. Den kjente historien om fotografi veves sammen med en hemmelig historie om fotografiske artefakter, flekker og tåker som historikere ofte har avfeid som 'spurious phenomena', 'parasitter' eller 'fotografens fiender.' Med slike perspektiver gir Geimer leseren en ny forståelse av hva som ligger bak det tilsynelatende perfekte bilde.