Jazz regnes av mange som utelukkende den amerikanske lydsporet, født og fostret i landets byer, og som ekkoer gjennom et turbulent århundre av fremgang. Men hvordan kom jazzen seg til steder som Paris på 1920-tallet, der Ernest Hemingway beskrev sin opplevelse av denne musikalske formen, og til klubbene i Calcutta der britiske kolonimyndigheter danset til jazzmusikk i de siste årene av Raj? "Jazz Worlds/World Jazz" tar sikte på å besvare slike spørsmål og utforske den globale dimensjonen av jazz. Boken samler bidrag fra stemmer i land så fjerntliggende som Aserbajdsjan, Armenia og India, og viser at jazzen ikke bare er en del av amerikansk historie, men også en levende del av moderne global kultur. Med en monumentalt rekkevidde undersøker denne boken forholdet mellom jazz og kultur, og hvordan de gjensidig påvirker hverandre gjennom en rekke temaer og miljøer. Bidragsyterne gir en grundig analyse av jazzen sosiale mening i Iran, utforsker opprinnelsen til etiopisk jazz, ser på indisk fusjon, samt kapitler om jazzdiplomati, Balkan-swing og den franske jazzikonen Django Reinhardt.