Boken gir en grundig analyse av pedagogikken til den innflytelsesrike kunstneren og læreren Josef Albers. Som en ekstraordinær lærer, hvis innflytelse fortsatt merkes i dag, var Albers med på å forme Bauhaus-skolen i Tyskland, i tillegg til å etablere kunst- og designprogrammer ved Black Mountain College i North Carolina og Yale University. Hans bøker om fargelære har vært viktige kilder til kunnskap for mange generasjoner, og hans kunstverk er en del av kanon innen høy-moderne, non-representasjonell kunst. Albers' pedagogikk var en dynamisk tilnærming til undervisning som gikk utover modernismens agendaer og utviklet en materielt orientert tenkemåte blant studentene. I denne boken utforsker Jeffrey Saletnik opprinnelsen til Albers’ undervisningspraksis og deres betydning for formidling av holdninger knyttet til form, materiale og sanselig forståelse hos kunstnerne Eva Hesse og Richard Serra. Saletnik viser hvordan pedagogikk fungerer som en ramme som etablerer muligheten for kunstnerisk diskurs, og hvordan metodene som brukes i læringsprosessen manifesterer seg blant kunstnere.