I løpet av den andre halvdel av det tjuende århundret hadde keramikk en betydelig innvirkning, ettersom kunstnere innen dette feltet utforsket liknende ideer rundt abstraksjon og form som i andre kreative medier. 'Live Form' kaster nytt lys over forholdet mellom keramikk og den kunstneriske avantgarden ved å undersøke den sentrale rollen kvinner har spilt innen feltet. Boken fokuserer på tre amerikanske kunstnere som var med på å fremme keramikk som et avansert kunstnerisk medium: Marguerite Wildenhain, en Bauhaus-utdannet keramiker og forfatter; Mary Caroline (M. C.) Richards, som avviste formalismen ved Black Mountain College for å forfølge nye performative metoder; og Susan Peterson, kjent for sine live demonstrasjoner av dreieprosessen på offentlig fjernsyn. Sammen banet disse kvinnene vei for en praktisk undervisningsstil og ledet utdannings- og terapeutiske aktiviteter for krigsveteraner, studenter, eldre og mange flere. Deres arbeid fremhever ikke bare deres individuelle bidrag, men også den kollektive fremgangen innen keramikk som en vital del av samtidskunsten.