I en oldtidsberetning om maleriets opprinnelse, avbilder en kvinne skyggen av sin avreisende elskede på veggen, i en handling som forutsier fremtidig sorg og minne. I 'Making Memory Matter' viser Lisa Saltzman at nesten to tusen år etter at denne historien først ble fortalt, vender moderne kunstnere tilbake til lignende strategier for å minnes. Dette spenner fra vaudevilliske silhuetter og sørgelige avstøpninger, til brente arkitekturer og spøkelsesaktige prosesjoner. Saltzman utforsker arbeidet til disse kunstnerne og viser hvordan deres metoder nå har overskygget maleri og tradisjonell skulptur som de fremste former for visuell representasjon. Hun legger spesielt vekt på banebrytende kunst fra Krzysztof Wodiczko, kjent for sine projeksjoner av historiske emner; Kara Walker, som skaper kraftfulle silhuettbilder av raseskaping vold i amerikansk historie; og Rachel Whiteread, hvis arbeid sentrerer seg om å lage avstøpninger av tomme interiørrom. Hver av kunstnerne Saltzman diskuterer, kjemper med de rollene som...