I en tid preget av digitale plattformer som iTunes, Spotify og Pandora, representerer disse ordene ikke bare musikk, men også en ny virkelighet der kapitalisme dominerer musikklandskapet. I boken 'Music and Capitalism' tar Timothy D. Taylor en grundig gjennomgang av hvordan kapitalistiske krefter har formet musikken de siste tiårene. Gjennom en kritisk analyse av produksjon, distribusjon og forbruk av musikk, belyser han hvordan musikkbransjen har skiftet fokus fra kreativitet til profitt. Taylor dykker ned i alt fra merkevarebygging av musikere til globaliseringen av musikk og fremveksten av digitale teknologier innen musikkproduksjon og forbruk. Han gir stemme til de som arbeider for å finne og skape musikalsk mening i skyggene av mainstream kulturindustrier. Gjennom samtaler med bransjeinnsidere, musikere og ansatte i uavhengige plateselskap, tegner han et bilde av de begrensende kreftene fra bunnlinjeøkonomi samt den revolusjonerende fremveksten av rimelige hjemme-studioer. 'Music and Capitalism' er en tankevekkende utforskning av forholdet mellom musikk og kapitalisme, som stiller spørsmål ved hvordan vi forstår og verdsetter musikken i vår moderne verden.