I det tjueførste århundre er det ofte en oppfatning at Nietzsche, nihilisme og Guds død er uløselig knyttet sammen. I boken "Nihilism Before Nietzsche" argumenterer Michael Gillespie for at Nietzsche faktisk misforsto nihilismen, og at denne feiltolkningen har ført til at nesten all etterfølgende tenkning omkring emnet har blitt misledet. Gillespie rekonstruerer nihilismens intellektuelle og åndelige opprinnelse før den fikk sin avgjørende definisjon av Nietzsche. Forfatteren fokuserer på de kritiske vendepunktene i utviklingen av nihilismen, fra Ockham og den nominalistiske revolusjon til Descartes, Fichte, de tyske romantikerne, de russiske nihilistene og Nietzsche selv. Hans analyse viser at nihilisme ikke er resultatet av Guds død, slik Nietzsche trodde; men derimot en konsekvens av en ny oppfatning av Gud som en viljens Gud, som omkaster alle evige standarder for sannhet og rettferdighet. For å forstå nihilismen, må man forstå hvordan denne oppfatningen av Gud dannet et nytt syn på menneske og natur, som plasserte vilje i forkant.