Med utgivelsen av 'Deadly Edge' i 1971, hadde Richard Stark allerede i nesten ti år skildret eventyrene til sin antihelt, Parker. Det viste seg imidlertid at dette bare var oppvarmingen: de påfølgende tre 'Parker'-romanene ville heve intensiteten betydelig – her strammes skrivestilen, volden økes, og den dødelige tyven som er kjernen i historiene blir enda hardere. 'Deadly Edge' setter tonen med et brutalt farvel til 1960-tallet: Parker utfører et ran under en rockekonsert, men når planen går galt, finner han seg selv, sammen med kvinnen sin, Claire, truet av en duo sadistiske, narkomane hippier. 'Slayground' snur på rollene når Parkers jakt på byttet gjør ham til bytte selv, da han blir fanget i en nedlagt fornøyelsespark, omringet av en gjeng lokale gangstere. Med lite ammunisjon igjen – men som enhver som har krysset veier med ham vet, betyr ikke det at han er defensiv. Til slutt, i 'Plunder Squad', kollapser jobb etter jobb i nederlag og vold, og en sjelden handling av barmhjertighet fra tidligere i serien vender tilbake.