I 'Screening the Operatic Stage' presenterer Christopher Morris en ambisiøs undersøkelse av hvordan opera har jobbet for å opprettholde sin popularitet ved å tilpasse seg endringer i medieteknologi. Fra de tidlige dagene med TV-sendinger til dagens direktesendte forestillinger, har operaen omfavnet teknologi som et middel for å nå ut til nye publikum. Men hvordan påvirker disse nye formene for digital opera produksjonsverdiene—forsterker, forandrer eller svekker de dem? Og hva gagner eller taper publikum i denne prosessen? Morris gransker de kulturelle konsekvensene av operaens møte med skjermmedier, med fokus på muligheten for en lekende utveksling og selvbevissthet mellom scene og skjerm. Ved å anvende medieteoretiske verktøy for å forstå de historiske og samtidige skjermkulturene som har formidlet operaen fra operaens hus til stuer, skrivebord og bærbare enheter, samt gjennom kinoer, avdekker han hvordan disse skjermkulturene viser hvor teknologisk opera er som medium. Denne dype analysen åpner for videre refleksjon rundt operaens rolle i en stadig mer digital verden.