«Sound Experiments» er en banebrytende studie av den nyskapende musikken til Chicago’s AACM, en fremstående aktør innen jazz og eksperimentell musikk. Etablert på Chicagos South Side i 1965, har Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) utviklet seg til å bli den mest innflytelsesrike kollektive organisasjonen innen disse sjangrene, og er fortsatt en vital del av musikkmiljøet i dag. I denne boken gir Paul Steinbeck en grundig historisk og musikalsk analyse av kollektivet, der han går i dybden på individuelle opptråder og formelle innovasjoner med fengslende detaljer. Steinbeck retter spesielt søkelyset mot komposisjoner av Muhal Richard Abrams og Roscoe Mitchell, som begge er sentrale skikkelser innen AACM, samt Anthony Braxton, George Lewis med sitt kjente computermusikkeksperiment «Voyager», Wadada Leo Smith og Henry Threadgill. I tillegg belyses yngre medlemmer av AACM som Mike Reed, Tomeka Reid og Nicole Mitchell. «Sound Experiments» representerer en lydhistorie som strekker seg over seks tiår, og gir innsikt ikke bare i enkeltpersonene som har preget kollektivet, men også i den kreative arven som har formet musikklandskapet.