Den nederlandske maleren Piet Mondrian døde i New York City i 1944, men hans verk og arv har vært langt fra statiske siden den tid. Gjennom markedspress, personlige relasjoner og akademiske agendaer har posthume faktorer gjentatte ganger omformet vår forståelse av hans forfatterskap. I 'The Afterlife of Piet Mondrian' utforsker Nancy J. Troy de kontroversielle omstendighetene som har formet vår oppfatning av kunstnerens arbeid etter hans død. Boken gir en grundig redegjørelse som avdekker penge-drevne intervensjoner og personlige samt profesjonelle rivaliseringer med stor åpenhet. Troy avslører hvordan samlere, kuratorer, forskere, forhandlere og malerens arvinger alle har hatt innflytelse på utformingen av Mondrians arv, hver med sine egne grunner for å betrakte kunstneren gjennom et bestemt perspektiv. Hun viser hvordan vår forståelse og vurdering av hans arbeider er påvirket av hvordan de har blitt bevart, kopiert, utstilt og markedsført, og hun undersøker den brede appellene av Mondrians umiddelbart gjenkjennelige stil innen mote og grafisk design.