Boken 'The Crucible of Desegregation' gir en grundig analyse av utviklingen av skole-desegregeringspolitikk i USA fra 1954 og frem til begynnelsen av det 21. århundre. Etter den banebrytende dommen i 'Brown v. Board of Education' i 1954, som fastslo at retten til å gå på en desegregerte skole er en nasjonal, konstitusjonell rettighet, oppstod det imidlertid mange uklarheter. Høyesterett har aldri gitt en tydelig definisjon av hva desegregering egentlig innebærer, og ikke lagt frem et klart rammeverk for å vurdere de ulike tolkningene av denne retten. Melnick undersøker hvordan disse uklarhetene, sammen med inkonsekvente og til tider forvirrende dommer fra Høyesterett, har gjort det utfordrende for lavere domstoler å navigere i de motstridende presedensene. Ved å kombinere juridisk analyse med fokus på institusjonelle relasjoner, særlig hvordan føderale dommere og administratorer interagerer, gir Melnick et unikt innblikk i de komplekse dynamikkene som har formet skole-desegregeringens utvikling i USA.