I 'The Cruel Radiance' utfordrer Susie Linfield tanken om at fotografier av politisk vold utnytter sine subjekter og tilfredsstiller de voyeuristiske tendensene til betrakterne. Hun argumenterer i stedet lidenskapelig for at det å se på slike bilder – og lære å se menneskene i dem – er en etisk og politisk nødvendig handling som knytter oss til vår moderne historie med vold og undersøker den menneskelige kapasiteten for grusomhet. Linfield tar opp kampen med kritikere som Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Susan Sontag og postmodernistene, og analyserer fotografier fra hendelser som Holocaust, Kinas kulturrevolusjon og nylige terrorangrep. Hun utforsker den komplekse forbindelsen mellom fotojournalistikk og fremveksten av menneskerettighetsidealene. I bokens avsluttende del undersøker hun det uunnværlige arbeidet til Robert Capa, James Nachtwey og Gilles Peress, og stiller spørsmål ved hvordan fotografiet bør respondere på den stadig mer nihilistiske retningen innen moderne krigføring. Dette er en både stimulerende og forstyrrende bok.