I 'The Cult of Creativity' utforsker Samuel W. Franklin hvordan ideen om kreativitet ble en sentral verdi i amerikansk samfunnsliv, spesielt fra midten av det 20. århundret. I boken, som er anerkjent som en av de beste utgivelsene i 2023 av The New Yorker og en bemerkelsesverdig bok av Behavioral Scientist, settes det søkelys på hvordan begrepet 'kreativitet' kom inn i vår hverdag på 1950-tallet. Franklin avslører hvordan amerikanere etter krigen utformet og skapte ideen om kreativitet gjennom målrettede kampanjer. Disse hadde som mål å definere og utnytte individets kraft for å møte kravene fra det amerikanske kapitalistiske samfunnet og livet under den kalde krigen. Kreativitet ble hevet til et ideal av en gruppe yrkesutøvere — inkludert psykologer, ingeniører og reklamefolk — som mente det kunne motvirke konformitet og fremmedgjøring, som de fryktet truet den amerikanske oppfinnsomheten. Det ble fremhevet som en kraft for individualisme og menneskelig ånd, en ny middelklassens ambisjon som passet perfekt inn i corporate Americas behov og den antikommunistiske ånden i tiden.