Da Jessa Crispin var tretti år, ga hun opp sitt etablerte liv i Chicago og tok med seg en bagasje fylt med usikkerhet til Berlin, uten en klar plan annet enn å forlate alt. Fem år senere befinner hun seg fortsatt på veien, på jakt etter ikke nødvendigvis et hjem, men en dypere forståelse av tilværelsen. I 'The Dead Ladies Project' deler Crispin sin reise, men verket er langt mer enn bare en personlig beretning. Med en fascinasjon for eksil utforsker hun viktige litterære steder som har tiltrukket seg forfattere på flukt fra sine røtter, som dermed har fått mulighet til å starte på nytt. Gjennom sitt fortellende blikk reflekterer hun over William James’ kamp mot fortvilelse i Berlin, Nora Barnacle som både var avhengig av og en støtte for James Joyce i Trieste, Maud Gonne som oppildnet til revolusjon og skapte myter i Dublin, samt Igor Stravinsky som begynte å bygge på nytt i Sveits. Crispin vever sammen biografi, skarp litteraturanalyse og egne personlige erfaringer i en dyp meditasjon over litteraturens kraft og eksistensens muligheter.