Erfaren designer Debbie Berne gir en tilgjengelig introduksjon til bokdesign for forfattere, redaktører og andre som arbeider med bøker. Design spiller en sentral rolle i bøkers tiltrekningskraft, budskap og nytteverdi, men for mange lesere kan det virke både mystisk og usynlig. Gjennom både innhold og omslag gir designere struktur og informasjon som former meningen og opplevelsen av bøker. I "The Design of Books" kaster Debbie Berne lys over konvensjonene og prosessene i sitt yrke, og avdekker de estetiske og markedstilpassede beslutningene som tas for å gjøre bøker både lesbare og vakre. Med klart og ukomplisert språk forklarer Berne hvordan bøker blir til, med diskusjoner om produksjonsfaktorer, typografi og fonter, sideoppsett, bruken av bilder og farger, samt spesielle utfordringer knyttet til ebøker, og ikke minst bokens ansikt: omslaget. "The Design of Books" henvender seg til både lesere og skaperne av bøker – forfattere, redaktører og andre profesjonelle innenfor forlag, og hjelper dem å bli bedre kjent med designets betydning.