I "The God behind the Marble" utforsker Alice Goff den tyske kunstens rolle i samfunnsendring under en revolusjonerende tid. Boken gir en grundig historisk analyse av hvordan tyske filosofer på slutten av 1800-tallet så på kunstverk som symboler på frihet og verktøy for fremgang, med evnen til å fremme moralsk autonomi hos betrakterne. Midt i de revolusjonære og napoleonske krigene opplevde tyskerne en dyster virkelighet der kunstverk ble utsatt for ødeleggelse, plyndring og drøftinger om kulturell eiendom. Goff tar leseren med på en reise gjennom forskjellige kunstverk, inkludert de imponerende porfyrikolonnene fra Karl den store sin grav, Quadrigaen fra Brandenburger Tor i Berlin, Laocoön-gruppen fra Roma, et middelaldersk bronserelikvarium fra Goslar, et Dommedag-motivet fra Danzig, og den mumifiserte kroppen av en offisiell person fra det rhinske landsbyen Sinzig. Denne boken stiller viktige spørsmål om kunstens evne til å gi frihet, samtidig som den setter søkelys på hvordan kunsten lett kan bli et krigsbytte.