I vestlig kultur vurderes klosteridealer og akademiske bestrebelser som komplementære; klosterbrødre blir vanligvis beskrevet som de som kopierer klassikere, bevarer kunnskap gjennom middelalderen og etablerer de første universitetene. Imidlertid er denne doble identiteten ikke uten motsetninger. Mens klostertradisjonen fremhever dyder som fattigdom, kyskhet og ydmykhet, krever akademikeren derimot kostbar infrastruktur – en bibliotek, et arbeidsrom og midler til å formidle sitt arbeid. I 'The Monk and the Book' argumenterer Megan Hale Williams for at Saint Jerome var den første som representerte bibelstudium som en form for askese, passende for innbyggere i et kristent kloster, og dermed banet vei for den varige forbindelsen mellom klosteridentiteter og akademiske institusjoner. Ved å revidere Jeromes verk med hjelp av nyere kulturelle analyseverktøy, inkludert bidrag fra Bourdieu, Foucault og Roger Chartier, presenterer Williams nye tolkninger som fjerner barrierer for forståelsen av helgenens liv og arv.