Improvisasjon blir ofte enten hyllet som en ekstatisk opplevelse av å være til stede i øyeblikket, eller nedvurdert som tankeløs resirkulering av klisjeer. I 'The Philosophy of Improvisation' avstår Gary Peters fra begge disse ytterliggående synspunktene. Boken bredder ut perspektivet på improvisasjon gjennom ulike kunstformer - fra musikk og teater til dans og komedie - samtidig som den vurderer den improviserte dimensjonen av filosofien selv for å utvikle et innovativt begrep om improvisasjon. Peters trekker på arbeidet til kjente tenkere innen den kontinentale filosofien, som Heidegger, Nietzsche, Adorno, Kant, Benjamin og Deleuze. Gjennom analyser av deres refleksjoner over improvisasjon og utforskningen av improvisatoriske elementer i deres tenkning, tilbyr Peters en nyansert tilnærming. Hans wry og humoristiske stil fungerer som et motgift mot den ofte overdrevent følelsesmessige feiringen av frihet og fellesskap som preger mye av litteraturen om temaet. 'The Philosophy of Improvisation' utvider hva som kan betraktes som improvisasjon og vil bli verdsatt av alle som ønsker å forstå den kreative prosessen.