I 'The Varnish and the Glaze' presenteres en ny og grundig utforskning av teknikkene, materialene og de estetiske ambisjonene som formet de strålende og realistiske olje maleriene til Jan van Eyck. Malere som arbeidet med panel i både middelalderen og på 1400-tallet skapet verk som gjenspeilte glansen av dyrebare steiner, gløden av polert gull og sølv samt den fargerike strålingen fra blyglass. Tilnærmingene deres til å gjengi disse materialene varierer imidlertid betydelig. Marjolijn Bol dykker ned i årsakene bak denne betydelige transformasjonen og forteller historien om de to olje maleteknikkene som ble brukt for å skildre alt som glimrer og gløder – lakk og glasur. I over et århundre etter hans død ble Jan van Eyck ansett for å ha oppfunnet lakk og oljemaling takket være hans unike visuelle realisme. Da dette senere ble avslørt som en myte, ble virkelighetsnærheten i hans verk i stedet knyttet til en ny, gjennomsiktig maleteknikk: glasur. I dag er de fleste teorier om hvordan.