I 1540 begynte Antonio Lafreri, en innfødt fra Besançon som flyttet til Roma, å publisere kart og trykte bilder som fremstilte Romas store monumenter og antikviteter. Disse printene, som viste statuer og ruinerte landskap, inskripsjoner og ornamenter, gjenoppbygde monumenter og byens innbyggere, evokerte det gamle Roma og appellerte til interessen for klassisk antikvitetskunst som preget renessansen. Samlingene av disse trykkene ble kjent som 'Speculum Romanae Magnificentiae', eller 'Speilet av romersk storhet'. Boken 'The Virtual Tourist in Renaissance Rome', utgitt i samarbeid med en utstilling av University of Chicago Librarys 'Speculum Romanae Magnificentiae', som er den største samlingen av sitt slag i verden, plasserer disse trykkene i sin historiske kontekst og undersøker deres utgivelseshistorie. Redaktøren Rebecca Zorach følger deres reise fra skapere og forleggere til pilegrimer, samlere, antikvitetshandlere og forhandlere – 'virtuelle turister' som i flere århundrer har vært fascinert av disse kunsten.