I generasjoner har både fans og kritikere omtalt klassisk amerikansk radiodrama som et 'teater for sinnet'. I boken 'Theater of the Mind' undersøker Neil Verma denne beskrivelsen ved å omdefinere radioresepsjonen som et estetisk objekt innenfor sin unike historiske kontekst. Verma anvender en rekke kritiske metoder på mer enn seks tusen opptak og skaper et levende nytt bilde av radiodrama fra depresjonen til den kalde krigen. Gjennom sin omfattende utforskning av dramatiske konvensjoner graver Verma frem legendariske dramaer av kjente navn som Norman Corwin, Lucille Fletcher og Wyllis Cooper, med fokus på viktige programmer som The Columbia Workshop, The Mercury Theatre on the Air, og Cavalcade of America, samt Lights Out!, Suspense, og Dragnet. Han avdekker hvordan disse programmene promoterte og utviklet en rekke modeller for fantasi. Med grundige analyser av individuelle lydeffekter og diagrammer som viser brede trender mellom formater, gir Verma oss ikke bare en ny fortolkning av denne blomstrende sjangeren, men også en dypere forståelse av radiodramas betydning i sin tid.