Voice Machines av Bonnie Gordon utforsker kastraten som en betydningsfull provokasjon, spesielt når det gjelder forholdet mellom lyd, musikk, stemme, instrument og maskin. Fra slutten av det sekstende århundre begynte italienske hoff og kirker å ansette kastrato-sangere, og innen det attende århundre oppnådde disse sangerne en celebrittstatus på operascenen. Gjennom kirurgiske inngrep og strenge treningsmetoder ble kastrater formet til å inneha menneskekropper som var "mekaniserte", slik at de kunne produsere lyder på måter som ikke-mekaniserte kropper ikke kunne. De unike stemmene til disse teknologisk forbedrede sangerne, med sin særegne klang, rekkevidde og styrke, bidro til en dramatisk utvidelse av det musikalske vokabularet og inspirerte nye måter å tenke på lyd, kropp og personlig identitet. Ved å knytte sammen til tider bisarre historiske glimt, beveger denne tverrfaglige boken seg både bakover og fremover i tid, og utfordrer bevisst betydningen av begrepene "teknologi" og "menneskelig". Voice Machines retter søkelyset mot hvordan tidlig moderne samfunn har forstått disse komplekse forbindelsene.