I 1963 holdt Howard S. Becker en forelesning om avvik, der han utfordret den daværende konvensjonelle definisjonen som beskrev avvik som iboende kriminelt og unormalt. Becker argumenterte for at avvik heller burde forstås som et resultat av merking. I slutten av forelesningen, fra bak i rommet, sto en anerkjent kollega med en sigar og stilte questionen: 'Hva med mord? Er ikke det egentlig avvikende?' Dette så ut til å sette Becker i en vanskelig situasjon, men han lot seg ikke knekke! Han påpekte at fornuftige mennesker kan ha ulike oppfatninger om hvorvidt bestemte drap virkelig er mord eller rettferdiggjort drap, og at disse oppfatningene varierer avhengig av hvem som utførte drapet. I «What About Mozart? What About Murder?», bruker Becker dette eksemplet, sammen med mange andre, til å vise forskjellige måter å studere samfunnet på. Han skiller mellom tilnærminger som baserer seg på grundig undersøkte, spesifikke tilfeller, og de som avhenger av spekulasjoner og det han kaller 'killer questions', som har som mål å utfordre etablerte oppfatninger.