I 1938 utfordret John Dewey et rom fullt av profesjonelle pedagoger til å ta fatt på oppgaven med å finne ut hva utdanning virkelig er. I slutten av 1940-årene leste Philip W. Jackson Deweys foredrag og tok hans oppfordring på alvor, noe som førte til seks tiår med refleksjon over disse tankene. Boken 'Hva er utdanning?' representerer et dyptgående filosofisk blikk på hvordan kunnskap overføres i samfunnet vårt, og hvordan vi bør tenke rundt denne essensielle oppgaven. De fleste moderne tilnærminger til utdanning følger en empirisk tilnærming, med fokus på å finne praktiske løsninger for lærere og skoleledere. Jackson mener imidlertid at vi også må lære å definere hva utdanning innebærer; vi må svare på Dewey ved å kontinuerlig revurdere utdanning fra bunnen av. Gjennom en inngående analyse av Deweys kommentarer, trekker Jackson inn filosofi fra tenkere som Hegel, Kant og Paul Tillich, og bidrar dermed til en dypere forståelse av utdanningens betydning og formål.