Boken "Filtering Histories: The Photographic Bureaucracy in Mozambique, 1960 to Recent Times" utforsker fotografiets avgjørende rolle i utviklingen av Mozambique, fra en portugisisk koloni til en uavhengig nasjon i konflikt med apartheid i Sør-Afrika. Etter at Mozambique Befrielsesfront (FRELIMO) fikk makten, ble det investert betydelige ressurser i fotograferingens institusjoner, som ble brukt til å plassere nasjonen i globale diskusjoner om fotografiets funksjon. De fysiske egenskapene ved bildene fikk betydninger som hverken den koloniale eller postkoloniale staten kunne forutse. Gjennom en grundig analyse av fotografisk og illustrert materiale fra Mozambique, Sør-Afrika, Portugal og Italia, avdekker Thompson hvordan fotografering har vært knyttet til statens dannelse og den videre prosessen med avkolonisering og statlig utvikling etter kolonitiden. Boken samler muntlige historier og arkivforskning som gjenskaper de prosedyrer og reguleringer som har preget fotografiets byråkrati i regionen.