On Music Theory, and Making Music More Welcoming for Everyone
Produktbeskrivelse
Siden midten av det tjuende århundre har amerikansk musikkteori nesten utelukkende blitt rammet inn og undervist av hvite menn. Dette har resultert i at hvithet og maskulinitet er dypt innebygd i feltet, noe som gjør at BIPOC musikkteoretikere møter betydelige utfordringer på grunn av sin raseidentitet. I boken 'On Music Theory' tar Philip Ewell en helhetlig tilnærming der han kombinerer biografi, musikkteori og -historie med en kritisk analyse av rasehistorien i USA. Dette gir et unikt svart perspektiv på tilstanden innen musikkteori og konfronterer feltets røtter i hvit overlegenhet. Gjennom boken foretar Ewell en grundig analyse av lærebøker for å avdekke myter knyttet til hvithet og vestlighet i musikkteorien. Han diskuterer også kontroversen som omgir publiseringen av bind 12 av 'Journal of Schenkerian Studies' fra sitt eget perspektiv. Videre belyser han problemene med antiblakkhet innen musikkteori og antisemitisme i den klassiske musikken som helhet. Avslutningsvis gir han konkrete forslag til hvordan feltet kan bli mer inkluderende og tilgjengelig for alle.