Å lære seg hvordan man organiserer og styrer forskning er essensielt både for forskeren selv og for fremskritt innen forskning. Graduate-studenter får ofte opplæring i teorier, metoder og disipliner, men sjeldent i de organisatoriske, administrative og metakognitive ferdighetene som er nødvendige for å lede forskningsprosjekter. I tillegg opplever flere fagfelt en krise når det gjelder reproducerbarhet, noe som fører til en akademisk bevegelse mot åpne tilgangstilnærminger. Ved å organisere forskning på en klar måte kan graduate-studenter og forskere sikre at de kan redegjøre for sine metodologiske, teoretiske og andre forskningsbeslutninger – både for vitenskapelige vurderere, for finansieringsbyråer, og for å støtte utviklingen av nye ideer og spennende avleggere fra prosjektene. Boken "Project Management for Researchers" tar for seg hvordan, hva og hvorfor innen prosjektledelse. Den tilbyr omfattende veiledning trinn for trinn om valg av verktøy og utvikling av et personlig system som vil hjelpe leseren med å administrere og organisere sin forskning, slik at prosesser og beslutninger blir lett tilgjengelige.