«Resisting Spirits» er en grundig vurdering av betydningen og tidslinjen for litterær produksjon i den høysosialistiske perioden, fra 1953 til 1966. Boken fokuserer spesifikt på eksperimentene til kulturarbeidere under Mao-tiden med spøkelser og spøkelsesteater. Forfatteren, Maggie Greene, benytter sjeldne manuskriptmaterialer, som annoterte øveskript fra teatergrupper, sammen med arkivdokumenter, memoarer, aviser og filmer for å belyse viktige debatter om retningen for sosialistisk estetikk. Gjennom diskusjoner om spøkelsenes rolle i litteraturen viser Greene hvordan kulturarbeidere klarte å skape rom for estetisk innovasjon og motstand, til tross for de stadig skiftende politiske kravene i Mao-tiden. Spøkelser ble en del av den bredere diskursen om overtro, modernisering og Kinas sosiale og kulturelle framtid. Greene demonstrerer at konsekvensene av disse bekymringene, når de ble manifestert i selve håndverket av skriving og fremføring av skuespill, førte til videre utvikling.