I "The Tower of Myriad Mirrors" møter vi Kinas mest utradisjonelle karakter, den magiske Apemannen, som igjen tar opp kampen mot hundre monstre i denne sekvensen fra 1600-tallet, basert på den buddhistiske klassikeren "Journey to the West". I denne oppfølgeren må Apemannen forsvare sin rett til opplysning mot en skurk som skaper hallusinasjoner og fører ham gjennom fortiden, inn i himmelen og helvete, og til og med gjennom en kjønnsforandring. Den onde motstanderen viser seg å være en personifisering av Apemannens egne ønsker, som ble vekket til live i hans møte med en kvinnelig motstander i den forrige fortellingen. "The Tower of Myriad Mirrors" er den eneste romanen til Tung Yüeh (1620–1686), en munk og konfucianistisk lærd, som gjenopptar slapstick-humor fra det originale verket, samtidig som han vever inn buddhistisk teori og bitter satire rettet mot Ming-dynastiets overgivelse til Manchuene. Med en referanse til den fortellerstilen i "Journey to the West", tar Tung med oss på Apemannens reise inn i en utforskning av varierende psykologiske tilstander, en dybde som sjeldent finnes i førmoderne fiksjon.