Når du nøye undersøker bokhandlene, salongene og de diplomatiske kretsene i det 18. århundrets Atlantiske verden, vil Mederic Louis Elie Moreau de Saint-Mery utvilsomt dukke opp. Som advokat, filosof og polymat fra opplysningstiden, skapte og samlet Moreau et enormt arkiv som fungerer som et viktig vindu inn i de skjøre sosiale, politiske og intellektuelle spenningene i revolusjonens tidsalder. Men de gyldne ryggene og elegante designene som pryder hans arkiv skjuler en viktig sannhet: Moreaus prestasjoner var, i enhver sammenheng, basert på arbeidet til både slaverte og frie fargede mennesker. Deres arbeidsinnsats bygde opp den formuen som ga ham muligheten til å forske, tenke og skrive. Deres rike intellektuelle og språklige kulturer fylte sidene i hans mest bejublede verk. De satte opp typene, tørket papiret og brettet sidene som skapte hans arv. Hver vakre bok Moreau designet inneholder en skjult historie om undertrykkelse og vold. I Sara Johnsons fengslende granskning av disse aspektene, avdekker hun den komplekse virkeligheten bak denne historiske figuren og hans verk.