Cedric J. Robinson gir en ny forståelse av rase i Amerika gjennom sin analyse av teater og film fra tidlig på 1900-tallet. Han argumenterer for at de økonomiske, politiske og kulturelle kreftene som var til stede i epokene med stumfilm og de tidlige talesyklene, har forsterket begrensede representasjoner av afroamerikanere. Robinson forankrer studien sin i kontekster som kaster lys over det parallelle veksten av rasemessige oppfatninger og kapitalisme, med utgangspunkt i den shakespeareske England og utviklingen av internasjonal handel. Gjennom sitt arbeid viser han hvordan behovene innen amerikansk handel har bestemt utformingen av påfølgende raseregimer, som fikk bred publisitet både i teateret og i film, særlig gjennom plantation- og jungelfilmer. I tillegg til å tilby en dypere og mer kompleks forståelse av historien om svart representasjon, undersøker Robinson også den svarte motstanden mot disse praksisene. Mens D. W. Griffith tilpasset seg svart minstrelsy og romantiserte en nasjonal myte om opprinnelse, argumenterer Robinson for at Oscar ...