Først publisert i 1984, utfordrer "Reading the Romance" utbredte (og ofte nedsettende) myter om hvorfor romantisk fiktion, en av de mest lønnsomme sjangrene innenfor publisering, fanger millioner av kvinnelige leseres interesse. Feminister, litterære kritikere og teoretikere innen masse Kultur har alle hatt negative oppfatninger om romantisk lesing. De påstår at slike bøker bidrar til at kvinnelige lesere blir avhengige av menn og aksepterer den undertrykkende ideologien som popularisert kultur formidler. Radway stiller spørsmål ved disse påstandene, og argumenterer for at fokuset må flyttes fra teksten i seg selv, som står isolert, til den komplekse sosiale hendelsen som lesing utgjør. Hun undersøker denne hendelsen fra publiseringens og distribusjonens intrikate prosesser, til den enkelte leserens engasjement med teksten. Radways provoserende tilnærming kombinerer leser-respons kritikk med antropologi og feministisk psykologi. For å forstå lesernes motiver, vaner og belønninger har hun gjennomført intervjuer i en by i Midtvesten.