Den tv-bransjen er under store forandringer, og dette påvirker hvordan den lille skjermen kan engasjere publikum i debatter og presentere verdifulle fremstillinger av amerikansk historie. HBO, etablert i 1972, har vært en ledende aktør i disse endringene og har banet vei for mange nettverks-, kabel- og strømmetjenester inn i 'post-nettverks'-epoken. Til tross for dette har mesteparten av den akademiske studien vært fokusert på historiske spillefilmer og dokumentarer, mens TV og langformat drama har fått lite oppmerksomhet. I "History by HBO: Televising the American Past" fyller Rebecca Weeks et viktig hull i medieforskning og forsvarer den historiografiske kraften som ligger i langformat dramaer. Gjennom å fokusere på denne utviklingen og dens virkninger, kartlegger boken hvordan historie blir formet på TV og de mangfoldige formene dette kan ta. Weeks undersøker mulighetene lange serier har for å engasjere seg med historiske fortellinger, og hevder at overgangen fra nettverksmodellen til smalere sendinger har gjort det mulig å belyse utfordrende historier.