KdF-bilen, en tysk forkortelse for «Styrke gjennom Glede», ble utviklet av Adolf Hitlers tredje rike som en ekte tysk 'folke-bil'. Det er lite i arven fra 1930-tallets nazisme som kan anses som positiv, men etter andre verdenskrig – med litt hjelp fra britene – bidro Volks Wagen virkelig til å bringe den gjennomsnittlige mannen på veien i en bil, designet av den store Ferdinand Porsche, som var både pålitelig og godt bygget. Bilen satte tidlige standarder for kundetilfredshet i Europa, og salgstallene skyrocketet. Deretter kom den til Nord-Amerika, hvor den skråbakksformede, bakmotoriserte økonomibilen ble en kultfavoritt. Da den aller siste originale Beetle ble bygget i 2003, var det laget over 21 millioner enheter, noe som gjør den til den bestselgende enkeltbilmodellen gjennom tidene. Selv om konseptet er utdatert etter moderne standarder, er Beetle-magi fortsatt intakt, noe som forklarer hvorfor Volkswagen introduserte en helt ny og moderne Beetle i 1998. Den har skapt seg et rom som en distinkt og iøynefallende bil.