Vi har alle vært turister på et eller annet tidspunkt i våre liv. Hvorfor ser vi så nedlatende på folk som tar selfies foran tårnet i Pisa? Er det egentlig så mye som skiller en pakket ferie fra hipster-byferier i Berlin eller Brooklyn? Hvorfor bruker vi fritiden vår på en aktivitet vi sier at vi avskyr? "The World in a Selfie" analyserer et globalt kulturfenomen. For Marco D'Eramo er turisme ikke bare den viktigste industrien i vår tid, som genererer store mengder mennesker og kapital, og som krever dedikert infrastruktur, samtidig som den forstyrrer og endrer arkitekturen og topografien i byene våre. Den representerer også et av de mest sentrale problemene ved moderniteten: jakten på autentisitet i en verden fylt med erstatningsgleder. D'Eramo tar oss med på en reise tilbake til de storslåtte turene til de første globetrotterne - fra Francis Bacon og Samuel Johnson til Arthur de Gobineau og Mark Twain - før han vurderer den kulturelle betydningen av strandferien og "UNESCO-ciden" av viktige kulturarvsteder. Her utforskes det tourist-selfien.