I debutromanen 'Theatre of War' tar den anerkjente chilenske forfatteren Andrea Jeftanovic oss med på en gripende reise inn i de dype psykologiske konsekvensene av krigen på Balkan. Gjennom øynene til den unge Tamara følger vi hennes forsøk på å forstå og navigere i en hverdag preget av minnene fra en konflikt hun har flyktet fra. Familien forsøker å bygge et nytt liv i Sør-Amerika, men fortidens spøkelser følger dem også til dette nye landet, som har sin egen traumatiske historie. Romanen skildrer barndomsscener som om karakterene øver til et teaterstykke, og utnytter alle de kunstneriske ressursene fra en teaterregissør, scenemaler, og lysdesigner. Den stiller det essensielle spørsmålet: Hvordan kan Tamara gjenoppbygge sin identitet som voksen fra minnene om fortiden og gjenfinne evnen til å elske? Med temaer som kan minne om Elif Shafaks 'The Bastard of Istanbul', en sensitiv fortellerstemme lik Eimear McBrides 'A Girl is a Half-Formed Thing', og et fokus på kroppen som i Elfriede Jelineks verker, er denne romanen kunstnerisk konstruert og dyp.