Boken "From Listening to Language: Comprehensive Intervention to Maximize Learning for Children and Adults with Hearing Loss", redigert av de anerkjente klinikerne Jane R. Madell og Joan G. Hewitt, presenterer et unikt ressursgrunnlag for å hjelpe både barn og voksne med hørseltap å utvikle lytteferdigheter og talt språk. Dette er avgjørende for deres kognitive utvikling, leseferdigheter og utdanningsmessige fremgang. Omfattende neurobiologiske studier viser at hørsel er den mest effektive sansen for å utvikle spontant språk og kognisjon. I boken samarbeider en rekke fremstående eksperter og fokuserer på evidensbasert praksis for å maksimere læringspotensialet hos barn med hørseltap. Gjennom å fremme utviklingen av den auditive delen av hjernen, legges det til rette for at de kan lære å lytte og snakke bedre, samtidig som voksne styrker sine lytteferdigheter. Boken er delt opp i seks seksjoner og inneholder 22 kapitler som dekker et bredt spekter av helhetlige intervensjoner knyttet til lytting og talt språk for alle aldersgrupper, inkludert voksne og fagfolk.