I dagens digitale tidsalder er det nærmest umulig å forestille seg sjakk uten bruk av datamaskiner, sjakkmotstandere, databaser og online plattformer. Dessverre får moderne generasjoner sin første kontakt med sjakk gjennom disse teknologiene, snarere enn gjennom bøker, noe som er en uheldig utvikling. Unge spillere har en tendens til å huske trekk og åpninger i stedet for å forstå de underliggende logiske prinsippene. De følger ofte trender og populære linjer uten å vite hva som virkelig skjer på brettet. Dette inspirerte meg til å skrive boken; for logikk må være en integrert del av sjakkopplæringen, og den bør være det mest sentrale elementet i denne prosessen. Det er ikke overraskende at unge spillere ofte opplever skuffelser når deres inngående kjente trekk ikke fungerer som forventet. Erfarne spillere tar ofte spillet ut av teorien til posisjoner der forståelse overgår hukommelse og energibruk. En av mine favorittstrategier mot unge spillere er å sette opp statiske situasjoner på brettet, slik at de må tenke kritisk og anvende logikk i stedet for å stole bare på hukommelsen.