Boken "Til barnas beste" danner en solid plattform for å utforske de essensielle begrepene omsorg, lek, læring og danning, slik de er definert i barnehagelovens formålsparagraf. Disse fire elementene er ikke bare likestilte, men utgjør også kjernen i barnehagens virksomhet. Med bidrag fra elleve engasjerte forfattere, som alle deler en dyp interesse for barns liv og hverdag i barnehagen, settes disse begrepene i en faglig kontekst som belyser deres betydning. Boken forklarer hvorfor omsorg og lek er fundamentale for barns utvikling, og hvordan læring har fått en mer sentral rolle etter at barnehagene ble en del av utdanningssystemet under Kunnskapsdepartementet. Danning er et begrep som krysser hele utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, og denne boken har som mål å knytte sammen disse viktige begrepene. Den retter seg mot barnehagelærere, studenter som utdanner seg til barnehagelærer, samt alle som er engasjert i å fremme barnas beste.