Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer av Thomas Nordahl, Terje Overland
Produktbeskrivelse
Boken "Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer" tar for seg de sentrale spørsmålene knyttet til hva som skal til for å oppnå en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring i skolen. Forfatterne, Thomas Nordahl og Terje Overland, analyserer hvordan skoler kan arbeide for å realisere hver elevs læringspotensial. Gjennom en nøye tredeling av elevgruppen drøftes metoder og strategier for å sikre et læringsmiljø som tilpasser seg alle elevers behov. I boka presenteres et forskningsbasert system som har vist seg å være mer effektivt for elevlæring enn de tradisjonelle spesialpedagogiske systemene som har vært dominerende siden 1975. Forfatterne understreker viktigheten av kollegial støtte for lærere, spesielt de som jobber med å forbedre læringsutbyttet for elever med svakere resultater. Videre diskuteres hvordan både interne og eksterne pedagogiske støttesystemer kan spille en avgjørende rolle i å støtte lærere i tilpasningen av undervisningen til den enkelte elevs forutsetninger. Boken har et tydelig fokus på at målet med disse systemene er å fremme elevenes læring, som er grunnpilaren for et inkluderende pedagogisk system. Målgruppen for "Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer" er studenter innen lærerutdanning og aktive lærere samt skoleledere som ønsker å utvikle og forbedre pedagogisk praksis i skolen.