I pedagogisk litteratur blir ofte tilpasset opplæring og tidlig innsats analysert og fremstilt som separate konsepter. Denne boken utfordrer dette synet ved å betrakte disse begrepene som innbyrdes forbundne, der hver av dem forutsetter den annen. Tilpasset opplæring er avhengig av tidlig innsats, og omvendt; tidlig innsats forutsetter tilpasset undervisning. Forfatterne understreker at disse prinsippene gjelder for all undervisning, enten det er i almindelig undervisning eller spesialundervisning. Boken, som består av 15 kapitler skrevet av eksperter fra pedagogiske og spesialpedagogiske fagmiljøer ved Nord universitet samt fra andre samarbeidende institusjoner, tar for seg en rekke relevante og praksisnære temaer. Den henvender seg til lærere og skoleledere som er involvert i grunnopplæringen, samt lærerutdannere og studenter innen pedagogikk og spesialpedagogikk ved universiteter og høgskoler, inkludert PP-rådgivere. Boken bidrar til en dypere forståelse og utvikling av de grunnleggende verdiene og prinsippene som ligger til grunn for effektiv opplæring, og gir dermed et verdifullt bidrag til kunnskapsfeltet.