Grupparbeid er en grunnpilar i moderne undervisning, men det kan være en utfordring å få elevene til å engasjere seg og samarbeide effektivt. I boken "Hacking Group Work" presenterer Connie Hamilton 11 velprøvde strategier for å designe og administrere studenters samarbeidende team. Blant de foreslåtte strategiene finner vi: * Design av studentgrupper som sikrer at alle medlemmer er engasjerte og bidrar til læringen i laget. Ved å bruke forskjellige grupperingsstrategier får alle studenter muligheten til å delta og bidra. * Tilpass undervisningen slik at introverte studenter føler seg mer komfortable i sosiale læringsoppgaver. Gi introverte sjansen til å bidra på måter som passer dem, for eksempel ved å skrive eller presentere arbeidet sitt individuelt. * Fremme produktiv lytting og spørsmål for å heve studentenes samtaler. Lær studentene å lytte oppmerksomt og stille klargjørende spørsmål. * Utvikle aktiviteter som oppmuntrer til selvbevissthet og gir studentene mulighet til å lære fra ressurser og hverandre, noe som gjør dem mindre avhengige av deg som lærer. Gi studentene muligheter til å reflektere over sin egen læring.