Synsvinkel er ikke bare en teknikk innen skrivekunst; det er grunnlaget som alle andre elementer av skrivehåndverket bygger på. Det er opinions- og vurderingsrammen som farger alt leseren oppfatter om både verden og historien. Karakterens stemme blir kjent for leseren, nesten like familiær som deres egen. Denne stemmen gir historien realisme, troverdighet og ærlighet. Til tross for viktigheten av synsvinkel, er feil i denne sammenhengen en av de vanligste utfordringene for skjønnlitterære forfattere. I boken 'Point of View in Fiction: A Busy Writer's Guide' lærer du om styrkene og svakhetene ved de fire forskjellige synsvinklene du kan velge for din fortelling – første person, andre person, begrenset tredje person og allvitende synsvinkel. Du får verktøy for å velge den rette synsvinkelen for din historie og metoder for å opprettholde en konsekvent synsvinkel gjennom hele fortellingen. Videre guider boken deg i praktiske teknikker for å identifisere og rette opp i vanlige feil, som for eksempel 'head-hopping'. Boken gir deg også kriteriene du bør vurdere når du tar din avgjørelse om synsvinkel.