I "Touching the Art" tar queer-ikonet og aktivisten Mattilda Bernstein Sycamore leseren med på en modig reise gjennom intergenerasjonell traume, kunst og compartmentalisering. Dette er en fascinerende blanding av memoar, biografi, kritikk og sosialhistoriografi, der Sycamore undersøker mulighetene for kunstnerisk streben, begrensningene i middelklassementaliteten, arven av familiær svik og hva kunst kan og ikke kan oppnå. Som en del av et selvstyrt forskningsprosjekt deler Sycamore sin kompliserte relasjon til sin avdøde bestemor, en abstrakt kunstner fra Baltimore, som i sin tid oppmuntret Mattilda som ung kunstner. Men forholdet endret seg da bestemorens syn på Mattildas arbeid ble kritisk; hun omtale det som 'vulgært' og en 'sløsing med talent' når Mattildas stil ble åpenlyst queer. Gjennom å sortere gjennom sin bestemor Gladys’ malerier og håndlagde papirarbeider, graver Sycamore dypt i den kreative impulsen. Med bilder som vekker minner, søker hun å forstå Gladys’ plass i denne komplekse kunstneriske arven.